Bækkensmerter

Bækkenet er en meget vigtig del af vores krop. Ikke nok med at bækkenet skal fungere som fundament og bære vægten fra vores overkrop, så fungere det også en beskyttelse for de organer som ligger nede i det bækkenet.

Bækkenet er en hyppig årsag til gener hos mange danskere. Hvis du har smerter i lænden/den nederste del af ryggen, kan problemet meget vel skyldes bækkenet. Som osteopat er vi meget optaget af bækkenets funktion og bevægelighed, da det er et vigtigt bindeled mellem over- og underkrop. Et bækken i ubalance kan være årsag til smerter højere oppe i ryggen eller nakken, men kan også være årsag til smerter i hofte, lyske, knæ eller fødder.

Bækkenet består af 3 knogler. To hofteben (ilium) og et korsben (sacrum). Vi har tre led i bækkenet, symfysen fortil som dannes af de to skamben, og de to sacroiliaca-led (SI-led) bagtil, som dannes af korsbenet og de to hofteben. Bevægelserne i disse led er små, men vigtige for at have en god funktion af bækkenet.

Ud over dette består bækkenet også af en række meget kraftige ledbånd (ligamenter) som binder knoglerne sammen omkring de tre led, og der hæfte mange store muskler på og omkring bækkenet. Nede i bækkenet ligger flere organer som fx blære, endetarm, prostata eller livmoder. Problemer med disse organer kan skabe inflammation i eller omkring organet.​

Dette kan medføre nedsat glidning mellem organerne, men også stramhed af det bindevæv som organerne er bundet op på. Alt det bindevæv har også en direkte forbindelse til bækkenknoglerne, og kan dermed medfører låsninger eller nedsat bevægelighed af bækkenets led.

Nogle af de hyppigste årsager til bækkensmerter er:

Låsninger eller nedsat bevægelighed af bækkenledende.
Dette kan fx skyldes traumer som slag eller fald, men kan også skyldes for korte ledbånd eller muskler rundt om ledende, eller stramhed af det bindevæv som ligger omkring organerne inde i bækkenet. Smerterne kan både være bagtil ved de to SI-led, som ofte giver udstrålende smerter til balden, eller fortil ved symfysen. Hvis du sidder ned, ofte længere tid ad gangen, vil det som regel provokere smerterne.

​Forstuvning/forstrukket ledbånd (ligamenter) eller muskler.
Kan også skyldes fald eller slag, men kan også skyldes at man har lavet en forkert bevægelse eller vrid i lænden. Smerterne opstår nogle gange med det samme, men ofte er de tiltagende over nogle timer eller en dags tid. Smerterne vil oftest være bagtil ved SI-leddene, og giver ofte en udstrålende smerte til balderegionen. Smerterne kan opleves som skarpe jag i lænden ved bestemte bevægelser eller stillinger.

Bækkenløsning.
​Er en tilstand som nogle gravide oplever under og efter deres graviditet. Årsagen skal findes i det hormonelle system, idet kroppen under graviditeten øger produktionen af hormonet relaxin. Relaxin har til formål at “blødgøre” Ledbåndene, hvilket er praktisk når man skal føde et barn, men for nogle kan det betyde smerter i og omkring bækkenledende. Smerterne oplevet ofte fortil ved symfysen og bagtil ved SI-leddene. Smerterne han ofte trække ned i balden og/eller ned over hofterne og ned på siden af lårene. Ofte vil tilstanden forbedres markant efter fødslen, da produktionen af relaxin sænkes igen.

Har du bækkensmerter? Hos Odense Rygklinik har vi bækkensmerter som et af vores specialer, og vi ser mange patienter om ugen på klinikken med smerter fra bækkenet. Book din tid allerede i dag, eller kontakt os for en uforpligtende samtale.​